Klik Lagi.!!!

Thursday, October 27, 2011

~Dugaan kali ke 2 PECAH MASUK~

Assalamualaikum.......

Mula-mula sekali, kalau korang perasan.. background dan header dah bertukar... banyak la petukaran jannah buatkan... jannah BUAT SENDIRI ok.... gambar jannah PERASAN sorang2 tu pon, jannah jadikan header tu, jannah buat sendiri yer... tak susahkan sape-sape.. kalau meluat tengok.. tutup mata... cuma nak kongsi SATU CERITA SEDIH dengan korang semua....huhuhu =)

(KLIK)


INI KISAH SEKARANG

pada pagi hari selasa 25/10/2011... jannah terima satu panggilan daripada AYU (housemate)... dia mulakan cerita dengan nada yang sedih sangat... dalam kepala jannah, cuma fikir (ada orang yang meninggal ke Ya Allah)... bedebar rasa masa tu... tapi rupa-rupanya... Rumah sewa kene pecah masuk.... masa tu, terkelu sangat... tak tahu nak cakap ape... ini pon, tuan rumah yang bagitahu.. dia nak bersihkan rumah..... tengok-tengok rumah dah kene pecah... nak tahu pecah masuk kat mana...?????????

pecah melalui BUMBUNG tahu...


jannah fikir... tak mungkin boleh pecah masuk melalui pintu... sebabnya, rumah sewa jannah dah digari, diikat, dikunci dengan 4jenis kunci... kalau kami nak masuk rumah pon, ambil masa 5 minit nak buka pintu sahaja tahu.!! 


pukul 10 pagi, jannah bertolak ke jitra.... jannah drive ke sana 3 jam... sebabnya, ambil kawan dekat Seberang Jaya, sampai jitra lebih kurang pukul 2 petang... korang tahu, sampai sahaja di hadapan rumah.... SURAM sangat... walaupun, kalau tengok dari depan, macam tak ada apa-apa yang berlaku pon.. elok jer tengok depan rumah.... tapikan... bila dah ada depan pintu... jantung jannah, berdebar-debar nak bukak pintu... takutnya Allah sahaja yang tahu.... jannah buka semua kunci, tapi kakak jannah tolong buka kan pintu..

buka sahaja pintu

MASYAALLAH...... =(

rumah ku.... tapi benda pertama jannah tengok ialah  KASUT SUKAN..... huuuuu.. lega... ada.. kalau tak melayang duit jannah... then, nampak dah dari jauh printer kesayangan yang duk diluar.... Alhamdulillah, selamat.... 
tengok la macam mana perompak BODOH ni buat kat tempat study jannah.... bukan ada khazanah pon kat sini, tak kan nak ambil barang buat assingment plak.. rajin plak buat assingment dia... yang sakit hati, hadiah kawan jannah pon, dia tolong bukak... selama ni, jannah simpan 5 tahun tahu..BODDO.!



yang ni plak, kehilangan satu khazanah yang paling besar dalam rumah ni, iaitu TV... cuba korang bayangkan, macam mana perompak itu, mengeluarkan TV yang 16inchi melalui bumbung... kenapa dia tegar sangat nak keluarkan TV itu... apasal dia terdesak sangat ker.?? adoiiii....



bila dah meronda-ronda satu rumah, jannah agak pelik... MENGAPAKAH perompak atau penjenayah tersebut meninggalkan SEPASANG BAJU KURUNG SUTERA di atas peti ais kami..???????  APAKAH MOTIF..?? BOMOH.. tolong huraikan maksud ini...

adakah, perompak ini perempuan..???????


bila jannah masuk dapur, jannah tengok KOPI RADIX housemate hilang... MILO jannah kene ambil.. TAPI kenapa la dia tak makan kek secret recipe dalam peti ais... kalau la dia ni terdesak sangat, kebulur sangat.. makan la, perabis, pastu tutup suis peti ais tu....jimat elektrik....

TAPI KENAPA dia kencing dan adakah dia MANDI sekali.???.. sebab, keadaan dalam bilik air pon bertukar....


keadaan bilik lagi la... semua pintu kene pecah.... ini tombol pintu bilik utama.. bilik lain2.. sama teruk jer... semua kene tukar baru....


dan ini gambar belakang rumah jannah.... tengokla, macam mana dia bukak genting, dan masuk dalam tu, keluarkan TV 16 inchi.... ish3.... jannah dan penduduk kampung rasa, mesti tukang buat rumah yang masuk rumah ni, sebabnya, orang yang tahu pasang atap ni jer, yang tahu macam mana nak buka....


selepas selesai, check barang hilang, jannah pergi ke balai polis buat report polis... lama jugak nak buat report yer.... 1jam setengah jannah duk dalam balai polis, jannah rasa nak bagitahu semua kejadian tu kejap jer, cuma yang lamanya ialah MENUNGGU PAK POLISI menaip dan mengarang ayat... nak jer tolong taipkan untuk dia...satu satu satu dia menaip... siap betolkan ayat lagi.. memang buat karangan laporan lah.. adoi~~



selepasa PENAT drive ke hulu-ke hilir... pergi patah balik ke Penang, hantar kawan.... bayangkan betapa penatnya jannah masa tu, drive sorang-sorang... setelkan semua kerja.. rasa nak pitam jer.... longlai gila badan ni....tapi sabar jer... SABAR taw dak.!!!  TIBA-TIBA..... kereta jannah, temperature naik..!!!! YA ALLAH... ujian kedua yang jannah dapat.... dah la tempat kereta rosak ni PEDALAMAN... jauh sangat nak ke highway.... TAKUTTTTTT.... MAK AYAH RISAU.... kesian sangat... DOA LA PELINDUNG jannah.... rupa-rupanya kebocoran... kalau jannah gerak jugak, kereta mungkin rosak teruk...


Alhamdulillah.... orang kampung yang jannah mintak tolong tu BAIK dan BETOL_BETOL tolong jannah... siap tolong telefom mekanik@pomen taw.... mereka la tolong setelkan masalah kereta jannah.. pukul 12 tengah malam baru selesai..... kesian mak ayah kat rumah risau... BAYANGKAN keadaan mak ayah korang risau macam mana.. tolong laa bayang... dan tolong bayang ..keadaan jannah yang PENAT dan CUAK tak habis-habis.... tapi sepanjang semua tu.. DOA je terkumat kamit kat mulut ni... harap-harap yang tolong jannah tu, orang baik2...

Alhamdulillah, semua selamat.. dan jannah follow  PAK CIK jannah balik... jannah tak ingat pon, jalan balik sebenarnya... jauhhhh, pedalaman.. MALAM.. .. semua jannah harap bantuan ALLAH jer... jannah PERCAYA ALLAH itu ada dan akan bantu hambanya.... 

akhirnya... ALHAMDULILLAH... semua selamat...

sampai rumah, jumpa mak... lega.. mak ok.. mak dah la tak sehat.. takut apa-apa jadi kat mak....

TERIMA KASIH ALLAH, TERIMA KASIH kawan-kawan yang tolong berdoa dan memberi kata semangat kepada jannah...

tapi , marilah sama-sama kita berdoa agar..

PEROMPAK, PENCURI, di tangkap dan dimasukkan jail dengan segera... dan mereka bertaubat .. amin..

SEKIAN TERIMA KASIH... =)

10 comments:

~ SYAWAL FITRAH ~ said...

kesiannya akak kecik cowang ni.. xpe2, ada balasan Allah bg kat perompak 2~ xkat dunia, akhirat..

.::Nuruljannah::. said...

tu la...
sama2 kita doa, biar perompak tu kene balasan yg setimpal....

nur khalilah hassan said...

Innalillahiwainnailaihirajiun..Sabar ye jannah, mar, ummi, alin n ayu..hope perompak tu dpt balasan dr Allah...ape pun dia x kn trlepas lebih2 lg kt akhirat..

Anonymous said...

uish3.. nasib bdn.. @_@

anisyuhada said...

dugaan tap tetap tabah kan? (:

.::Nuruljannah::. said...

khalilah >> ye ila... balasan di akhirat tetap jugak dia dpt.. tp harap2, balasan di dunia pon dia dpt...


anis >> semua perkara yg berlaku ada hikmahnyer.. so,smua kene bersbr n tabah mnghadapinya.. =)

cik fadh said...

ermm sabar lah yer jannah . ni sumer dugaan tapi kalo fadh berhadapan perkara mcm ni pown tatau la nk hadap mcm mane..sabar yer..

AmALiNa aFIqAh said...

malin tgk kat status cik mad. truk gak ampa kena noo..
banyak gak barang hilang..
bahaya tol la...

Syahmi Asyraf said...

seram gilerrr nak duk lua nie...huhuhu...bhaya sungguh...

.::Nuruljannah::. said...

cik fadh >> time kaseh cik fadh... itula dugaan Allah.. kene terima, mmg kene tbh bile dpt dugaan mcm ni...


amalina afiqah >> mmg bahaya... brg sikit jer.. cume rumah jer teruk kene pecah... n diserabutkan oleh mereka...


syahmi >> laki xper... xkene kot... slalu pompuan jer...

Nuffnang